ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Προς : – Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας
και Κλιματικής Αλλαγής .
κ.Τίνα Μπιρμπίλη
– Υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας
και Κλιματικής Αλλαγής
κ. Θάνο Μωραίτη
Αμαλιάδος 17 –Αθήνα


Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ (ΠΕΔΔΥ) εκπροσωπεί του δασολόγους που εργάζονται στο δημόσιο και είναι από τα ελάχιστα σωματεία που έχει συνδέσει τη συνδικαλιστική του παρουσία και δράση κυρίως με θεσμικά αιτήματα, που έχουν να κάνουν με την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων και της δημόσιας περιουσίας.
Η Ένωσή μας αντιτάχθηκε από το 1975 και μετά σε όλες τις προσπάθειες που έγιναν από τις διάφορες κυβερνήσεις να ψηφιστούν νόμοι με αντιδασικό περιεχόμενο (Ν. 998/1979, Ν. 1734/1987, Ν. 2742/1999 για τους φορείς διαχείρισης, αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος το 2001, Ν. 3147/2003, Ν. 3208/2003, αποτυχημένη απόπειρα αναθεώρησης εκ νέου των άρθρων 24 και 117 του Συντάγματος το 2008) και πρόσφατα ακόμη καταθέσαμε προτάσεις για τη βελτίωση των διατάξεων του πρόσφατα ψηφισθέντος Ν. 3818/2010 για την προστασία των δασών και δασικών εκτάσεων της Αττικής.
Οι προαναφερόμενες προσπάθειες, πολλές από τις οποίες έμειναν ατελέσφορες λόγω της εμπλοκής τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά από προσφυγές που ασκήθηκαν από την Ένωση μας, δεν έγιναν τυχαία. Ο δασικός χώρος, (δάση και δασικές εκτάσεις) κατά τεκμήριο δημόσια περιουσία και κοινό αγαθό, αποτελεί (και σήμερα) στόχο για τα κάθε λογής συμφέροντα που αποσκοπούν στην αλλαγή χρήσης τους και χρησιμοποιούν κάθε τρόπο για το σκοπό αυτό και κυρίως υποβαθμίζοντας και απαξιώνοντας τη δασική υπηρεσία και τους εργαζόμενους σ’ αυτήν, που καλούνται να εκπληρώσουν τα καθήκοντα που τους έχει αναθέσει η Πολιτεία χωρίς οικονομικούς πόρους, χωρίς σύγχρονο εξοπλισμό και μέσα, χωρίς την απαραίτητη διοικητική συνοχή και τέλος χωρίς ισχυρό πλαίσιο δασοπροστασίας.
Για τους παραπάνω λόγους, σε όλους τους αγώνες που έχει κάνει μέχρι σήμερα η Π.Ε.Δ.Δ.Υ έχει βρει θερμούς συμπαραστάτες τόσο σε επίπεδο μαζικού κινήματος όσο και σε άλλες κοινωνικές συσπειρώσεις και συλλογικότητες.
Εκτιμούμε ότι έχει γίνει κατανοητή τόσο η ιδιαιτερότητα όσο και ο νευραλγικός χαρακτήρας του τομέα, που επιβάλουν σε όλους μας, πολιτική και συνδικαλιστική ηγεσία, να ξεκινήσουμε από κοινού μια προσπάθεια για να βγάλουμε τον τομέα από το τέλμα που έχει περιπέσει, λαμβάνοντας κάθε πολιτικό και διοικητικό μέτρο που θα αναβαθμίσει την αποτελεσματική παρουσία των δημόσιων αρχών (Δασικών Υπηρεσιών) και την αποτελεσματική προστασία των δασών και της δημόσιας περιουσίας .
Στο πλαίσιο αυτό ζητάμε να ξεκινήσει άμεσα ένας ειλικρινής διάλογος, για τα θεσμικού και οργανωτικού χαρακτήρα θέματα, για τη διάρθρωσή του τομέα, τη σύγχρονη διοικητική και λειτουργική του υπόσταση, τα χρηματοδοτικά μέσα και τις διαδικασίες που θα του εξασφαλίσουν αναπτυξιακή προοπτική και ασφαλώς περιμένουμε και από την πλευρά σας απαντήσεις στα ζητήματα που θέτουμε .
1. Σε θεσμικό επίπεδο η κατάσταση σήμερα δεν είναι στο καλύτερο σημείο .
Το νομικό πλαίσιο για τη δασοπροστασία όπως έχει διαμορφωθεί με σειρά νόμων ή αποσπασματικών διατάξεων, χρειάζεται πλήρη αναμόρφωση. Η τελευταία θεσμική παρέμβαση της κυβέρνησης (Ν. 3318/2010) δεν θίγει τις υπόλοιπες αντιδασικές διατάξεις του Ν. 3208/2003 ή του Ν.3147/2003 για τις οποίες οι επιστημονικοί , συνδικαλιστικοί και κοινωνικοί φορείς, στο σύνολό τους, έχουν διατυπώσει τις ενστάσεις τους . Εμείς ζητάμε να προχωρήσετε στην πλήρη αναμόρφωση του νομικού και θεσμικού πλαισίου για τη δασοπροστασία και στην κωδικοποίηση της δασικής νομοθεσίας .
Επίσης και με το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ που βρίσκεται σε διαβούλευση τίθενται ενστάσεις για την περιβαλλοντική και ενεργειακή προτεραιότητα υψίστης σημασίας που προσδίδετε στα έργα αυτά, δεδομένου ότι είναι κατοχυρωμένη σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, η σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και κυρίως των δασών .
2. Σε οργανωτικό επίπεδο είχαμε τη μεταφορά του τομέα των δασών από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής .
Σύμφωνα με τη διατύπωση του εδαφίου β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του Π.Δ. 189/2009 μεταφέρεται στο ΥΠΕΚΑ «β) Από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: Ως Γενική Γραμματεία Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος …».
Μέχρι σήμερα εμείς τουλάχιστον δεν έχουμε κατανοήσει, εάν η Γενική Διεύθυνση καταργήθηκε κατά τη μεταφορά και μετατράπηκε σε Γενική Γραμματεία Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων, εάν πρόκειται να τροποποιηθεί και πότε το παραπάνω Π.Δ και να συσταθεί Ειδική Γραμματεία για τα Δάση, όπως επανειλημμένα έχει διατυπωθεί, εάν και πότε πρόκειται να διευθετηθούν τα λειτουργικά προβλήματα της Γενικής Δ/νσης Δασών (που φτάνουν σε επίπεδο διακοπής των παροχών ηλεκτρικής ενέργειας, υδροληψίας , φύλαξης του κτιρίου κλπ), ακόμα δε και η διαπιστωτική πράξη για τις μετατάξεις των υπαλλήλων υπογράφτηκε πέντε μήνες από την μεταφορά του τομέα στο Υπ. Περιβάλλοντος και δεν έχουν επιλυθεί θέματα καταβολής της τακτικής μισθοδοσίας και των χωρικών επιδομάτων του νέου Υπουργείου στους μεταταχθέντες υπαλλήλους .
Εμείς ζητάμε να ξεκαθαρίσετε αυτά τα ζητήματα άμεσα για να μπορέσει να ενταχθεί ομαλά ο τομέας μας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και να λειτουργήσει θεσμικά η Κεντρική Υπηρεσία, με νέο οργανισμό που θα εξασφαλίζει την απαραίτητη λειτουργικότητα και τη συνοχή του δασικού τομέα στο σύνολό του.
3. Ενίσχυση Κεντρικών και Περιφερειακών Υπηρεσιών με προσωπικό καταργούμενων φορέων
Είναι γνωστά σε όλους τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας τα οποία και περιορίζουν δραστικά τη δυνατότητα προσλήψεων στο δημόσιο τομέα. Αυτό το δεδομένο το κατανοούμε όλοι, αλλά, από την άλλη πλευρά, δεν μπορεί να αγνοηθεί η συνταγματική υποχρέωση να λαμβάνονται από την Πολιτεία μέτρα για τη διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητο να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα ένταξης στις Περιφερειακές και Κεντρικές Δασικές Υπηρεσίες ορισμένων ειδικοτήτων προσωπικού από καταργούμενους φορείς.
Ιδιαίτερα θα αναφερθούμε στη δυνατότητα μετάταξης του προσωπικού της καταργηθείσας Αγροφυλακής στις Κεντρικές και Περιφερειακές Δασικές Υπηρεσίες, όπου και για το σκοπό αυτό έχει ήδη συνταχθεί (σαν αποτέλεσμα σχετικών συζητήσεων) σχέδιο διατάξεων.
Η ολοκλήρωση της προαναφερόμενης διαδικασίας πρέπει να γίνει με τη διασφάλιση ότι η μετάταξη των κλάδων αγρονομικού προσωπικού θα γίνει αντίστοιχα με τους υπάρχοντες στη Δασική Υπηρεσία κλάδους δασικού κλπ πολιτικού προσωπικού και ιδιαίτερα τον κλάδο δασοφυλάκων, στον οποίο και θα υπαχθούν οι έχοντες τα σχετικά προσόντα αγροφύλακες. Σκοπός της ενσωμάτωσης πρέπει να είναι η ενίσχυση των Δασικών Υπηρεσιών ως υπηρεσιών προστασίας του περιβάλλοντος και όχι μια πρόχειρη ενσωμάτωση που θα προκαλέσει μεγαλύτερη σύγχυση ή θα μετατρέψει τις Δασικές Υπηρεσίες σε Αγροφυλακή
Επισημαίνουμε ότι όλα αυτά αφορούν μια υπηρεσία που έχει την αρμοδιότητα για την προστασία, διαχείριση και ανάπτυξη των δασικών οικοσυστημάτων και η οποία για αρκετά χρόνια τώρα αντί να οργανωθεί να στελεχωθεί και να εξοπλιστεί, υποβαθμίστηκε και απαξιώθηκε και σήμερα έχει φτάσει στα πρόθυρα της διάλυσης.
Μετά την αποκέντρωση του 1997 με την οποία η δασική υπηρεσία διασπάστηκε σε δύο Υπουργεία (Εσωτερικών μέσω των Περιφερειών και Γεωργίας), χάθηκε κάθε έννοια προγραμματισμού, συντονισμού και στοιχειώδους λειτουργικότητας, ενώ ακολούθησε το 1998 η αφαίρεση του αντικειμένου της δασοπυρόσβεσης, (με τρόπο που μόνο μελετημένος δεν ήταν) χωρίς τον απαραίτητο σχεδιασμό που θα εξασφάλιζε την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών με καταστροφικές για τα δασικά οικοσυστήματα αλλά και την κοινωνία συνέπειες.
4. Σε επίπεδο χρηματοδότησης
Σε επίπεδο χρηματοδότησης του τομέα δασών βλέπουμε κάθε χρόνο να μειώνονται σε πραγματικές τιμές οι διατιθέμενες πιστώσεις και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν επαρκούν ούτε να εξασφαλίσουν τις στοιχειώδεις λειτουργικές ανάγκες των υπηρεσιών. Με το επίπεδο της χρηματοδότησης του δασικού τομέα, όχι μόνο για ανάπτυξη δεν μπορούμε να μιλάμε αλλά ούτε καν για στοιχειώδη διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων.
Εμείς πιστεύουμε ότι πέρα από την προώθηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων που περιλαμβάνουν ¨δασικά μέτρα¨, υπάρχει η δυνατότητα να αυτοχρηματοδοτηθεί ο τομέας από πόρους που εισρέουν από τις διάφορες δασικές δραστηριότητες αλλά δεν αποδίδονται αντίστοιχα για τη δασική ανάπτυξη και προστασία. Για το λόγο αυτό ζητάμε τη σύσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου ως ¨Ταμείου Δασών¨ το οποίο θα λειτουργεί με το διπλογραφικό σύστημα, με διαφάνεια και αποτελεσματικότερα, με σύγχρονο κανονισμό λειτουργίας και το κυριότερο χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Το νομικό αυτό πρόσωπο θα διαχειρίζεται όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία του Ειδικού Φορέα Δασών. Και ασφαλώς για το σκοπό αυτό μπορούμε να σας παρουσιάσουμε έτοιμη πρόταση.
Η πρόσφατη εξαγγελία του Υπουργείου για την ίδρυση «Πράσινου Ταμείου» με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας μας δημιουργεί ερωτηματικά, τόσο για τη δυνατότητα και τον τρόπο συστηματικής χρηματοδότησης του τομέα (Δημοσίων Υπηρεσιών) όσο για το ρόλο και το χαρακτήρα του ¨Συμβουλίου Πράσινης Πολιτικής¨ που θα κατευθύνει το πράσινο ταμείο, για το διαχειριστικό νόημα που έχει η απόδοση ενός ποσοστού των εσόδων του στον Τακτικό Προϋπολογισμό ακόμα και για τυχόν συνταγματικά προβλήματα με τη διαχείριση των δημοσίων εσόδων και της δημόσιας περιουσίας του ταμείου κλπ . Ας μην ξεχνάμε ότι η λειτουργία ανάλογων δομών εταιρικής μορφής είχε πολλά προβλήματα ιδίως όταν αφορούσε διαχείριση δημόσιας περιουσίας ή εσόδων.
Η ΠΕΔΔΥ θεωρεί ότι έχει προ πολλού ξεπεραστεί κάθε κρίσιμο όριο στα θέματα προστασίας των δασικών οικοσυστημάτων. Είναι άμεση πλέον η ανάγκη να αλλάξει η εφαρμοζόμενη δασική πολιτική και να ενισχυθεί θεσμικά το πλαίσιο δασοπροστασίας.
Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε:
1.- Την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για την προστασία των δασών και αντικατάσταση του με ένα σύγχρονο εφαρμόσιμο θεσμικό πλαίσιο, που θα εξασφαλίζει την προστασία και ανάπτυξη των δασικών οικοσυστημάτων και την προστασία και αξιοποίηση της Δημόσιας περιουσίας.
2.- Την αυτόνομη και επαρκή χρηματοδότηση των δασικών έργων και δραστηριοτήτων, μέσα από ίδιους πόρους με την ίδρυση ¨Ταμείου Δασών¨, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα, αλλά και μέρος του ομόφωνου πορίσματος της διακομματικής επιτροπής της Βουλής για τα δάση.
3.- Την αναδιοργάνωση των Δασικών υπηρεσιών και τη διοικητική τους αναβάθμιση στο νέο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (με ουσιαστικές αρμοδιότητες) με προσλήψεις επιστημονικού και υλωρικού προσωπικού, αλλά και με την άμεση μετάταξη σε αυτές υπαλλήλων καταργούμενων υπηρεσιών, όπως η αγροφυλακή .
4.- Την εξασφάλιση χρηματοδότησης για την κατάρτιση των Δασικών Χαρτών από τη δασική υπηρεσία. Προώθηση του έργου των δασικών χαρτών με κριτήριο την προστασία των δασών μέσα σε ορισμένο χρονικό ορίζοντα.
Οι δασικοί χάρτες και το δασολόγιο είναι τα βασικά εργαλεία για την προστασία, σωστή διαχείριση και ανάπτυξη των δασικών οικοσυστημάτων, αλλά και την προστασία της δημόσιας περιουσίας. Η δασική υπηρεσία έχει από πολλά χρόνια αναπτύξει το μηχανισμό για την κατάρτιση των δασικών χαρτών αλλά και τον έλεγχο και τη παραλαβή τους σε περίπτωση που τις μελέτες αναλαμβάνουν ιδιώτες μελετητές. Είναι απαραίτητη η στελέχωση του μηχανισμού αυτού με εκπαιδευμένο προσωπικό και η άμεση κατάρτιση ενός προγράμματος σύνταξης δασικών χαρτών με στόχο να ολοκληρωθούν σε μια δεκαετία. Είναι επίσης απαραίτητη η χρηματοδότηση της εκτέλεσης του προγράμματος αυτού.

Είμαστε στη διάθεση σας για κατάθεση προτάσεων που θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός πλαισίου σύγχρονης δασικής και περιβαλλοντικής πολιτικής, στην ανάδειξη του πολυλειτουργικού χαρακτήρα του δάσους και την αποτελεσματική προστασία των φυσικών πόρων και της δημόσιας περιουσίας.


ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

Νικόλαος Μπόκαρης Κώστας Δημόπουλος