Ο Πρόεδρος της Ένωσης απέστειλε απάντηση σε δημοσίευμα της εφημερίδας ¨ΤΑ ΝΕΑ¨ το οποίο αναφερόταν στα προβλήματα στη συνεργασία της Δασικής με την Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Ακολουθεί το κείμενο της επιστολής του Προέδρου της ΠΕΔΔΥ.
Αθήνα 17/7/2007
ΠΡΟΣ: Εφημερίδα τα¨Νέα¨
Θέμα: Απάντηση σε επιστολή αναγνώστη.
Με αφορμή επιστολή του επίτιμου αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος κ.Παναγιώτη Ποτουρίδη, στο φύλλο της εφημερίδας της Παρασκευής 13 Ιουλίου, υπό τον ¨εμφανή¨ ως προς την πρόθεση του συντάκτη, τίτλο, ¨Αδυνατούν να συνεργαστούν Δασική Υπηρεσία και Πυροσβεστική¨ , και δεδομένου ότι ορισμένα σημεία της παραπάνω επιστολής τα θεωρούμε υποβολιμιαία, ανακριβή και αντιεπιστημονικά και απσκοπούν να δημιουργήσουν σύγχυση για τις αρμοδιότητες και την κατάσταση του κρατικού μηχανισμού, παρακαλούμε στα πλαίσια της δημοσιογραφικής δεοντολογίας για την ανάλογη δημοσίευση της παρούσας επιστολής μας.
Όπως γνωρίζετε η αρμοδιότητα για την καταστολή των δασικών πυρκαγιών με το νόμο 2612/1998 μεταφέρθηκε στο Πυροσβεστικό Σώμα ενώ την αρμοδιότητα για την πρόληψη των πυρκαγιών συνεχίζει να ασκεί η Δασική Υπηρεσία.
Η ψήφιση του νόμου αυτού έγινε εν μέσω αντεγκλήσεων για τη σκοπιμότητα και τη δυνατότητα αναλήψεως του έργου από το Πυροσβεστικό Σώμα, καθώς και αντιρρήσεων που εκφράστηκαν όχι μόνο σε συνδικαλιστικό επίπεδο αλλά και σε επιστημονικό με την θεση που εκφράστηκε από την Σχολή Δασολογίας & Φυσικού Περιβάλλοντος, τα πολιτικά κόμματα (μεταξύ των οποίων και το κυβερνών που είχε καταθέσει αντιπρόταση νόμου για το φορέα δασοπροστασίας), το σύνολο της αντιπολίτευσης και βουλευτές του τότε κυβερνώντος κόμματος.
Οι αιτιάσεις όλων αυτών των φορέων εστιάζοντο στο ομόφωνο πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της βουλής για την δασοπροστασία, το οποίο αγνοήθηκε και παρέμεινε στα συστάρια των ειδικών και των υπηρεσιών. Η μεταφορά της αρμοδιότητας έγινε με κριτήριο (βλέπετε πρακτικά της Βουλής) τη μείωση του κόστους της δασοπυρόσβεσης και την αύξηση της αποτελεσματικότητας του κρατικού μηχανισμού .
Το ίδιο έτος, σε εφαρμογή του νόμου 2612/98 πλέον, παραδόθηκαν όλα τα πυροσβεστικά μέσα και ο απαραίτητος εξοπλισμός που διέθετε η Δασική Υπηρεσία για τις δασικές πυρκαγιές (Πυροσβεστικά οχήματα, εναέρια μέσα, πυροφυλάκεια και το δίκτυο επικοινωνιών των Δασικών Υπηρεσιών), ώστε το Πυροσβεστικό Σώμα να μπορεί να ανταπεξέλθει στο έργο που αναλάμβανε και μετατάχτηκαν 1000 περίπου υπάλληλοι (δασοπυροσβέστες, οδηγοί κλπ) από τη Δασική Υπηρεσία στο Πυροσβεστικό Σώμα, προκειμένου να υποστηρίξουν το έργο της καταστολής .
Επίσης είναι γνωστό, ότι όλες οι δημόσιες υπηρεσίες λειτουργούν και εκτελούν τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους στα πλαίσια του προυπολογισμού τους και ασφαλώς δεν τίθεται θέμα καλής ή κακής θέλησης, της μίας υπηρεσίας προς την άλλη, αλλά θέμα τήρησης του νόμου και εκτέλεσης των αρμοδιοτήτων που προβλέπονται από αυτόν.
Με βάση αυτή την παραδοχή, η οποία και μόνο μας εκφράζει, το Πυροσβεστικό Σώμα είναι υπεύθυνο για την καταστολή των πυρκαγιών και η Δασική Υπηρεσία για την εκτέλεση προκατασταλτικών και προληπτικών έργων και συνεπώς ή οποια κοινωνική ή ατομική κριτική ακόμα και η υπηρεσιακή ευθύνη πρέπει να εστιαστεί σε αυτό το διοικητικό δεδομένο.
Για να γίνει περισσότερο κατανοητή η έννοια της πρόληψης, (για τα οποία και μόνο αρμόδια είναι η δασική υπηρεσία), επισημαίνουμε ότι στα προληπτικά και προκατασταλτικά έργα για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών συμπεριλαμβάνονται οι καθαρισμοί των δασικών οικοσυστημάτων, η διάνοιξη και η συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου, η διάνοιξη και η συντήρηση αντιπυρικών ζωνών, η κατασκευή και η συντήρηση υδατοδεξαμενών και κρουνών υδροληψίας, η κατασκευή και η συντήρηση πυροφυλακείων, η εκτέλεση περιπολιών, η λειτουργία των υπηρεσιών τις απογευματινές ώρες και τις αργίες, όπου και παρατηρούνται και οι περισσότερες παράνομες ενέργειες κλπ.
Η υλοποίηση των παραπάνω έργων και εργασιών, που αποτελούν αναγκαιότητα για μια στοιχειώδη πολιτική πρόληψης, διευκολύνει και υποστηρίζει το έργο της καταστολής, που όπως προαναφέρθηκε είναι αρμοδιότητα, αποκλειστικά και μόνο, του Πυροσβεστικού Σώματος.
Τα παραπάνω έργα και εργασίες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προστασία των δασών, οφείλουμε όμως να τονίσουμε ότι αυτά τα έργα δεν αποτελούν πανάκεια για την αποτελεσματικότητα του κρατικού κατασταλτικού μηχανισμού αλλά ούτε και άλλοθι στις περιπτώσεις αποτυχίας του (όπως στην περίπτωση της Πάρνηθας) κάτι που ατυχώς ορισμένοι προσπαθούν να προβάλουν και να το συνδέσουν με το μέγεθος της καταστροφής.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η φωτιά που είχε εκδηλωθεί την ίδια ώρα στο Σχηματάρι της Βοιωτίας, πέρασε αρκετές φορές την μεγαλύτερη αντιπυρική ζώνη που θα μπορούσε να κατασκευαστεί, δηλαδή την Εθνική Οδό Αθηνών -Λαμίας. Επιπρόσθετα, είναι γνωστό φανταζόμαστε σε όλους τους ¨ειδικούς¨, ότι οι αντιπυρικές ζώνες κατασκευάζονται κάθετα στις πλαγιές των βουνών, με κλίσεις 25-40%, πολλές φορές και μεγαλύτερες, όπου δεν είναι δυνατή η μετακίνηση πυροσβεστικών οχημάτων 3, 5 ή 10 τόνων και μάλιστα φορτωμένων με νερό και μοναδικός σκοπός της δημιουργίας τους είναι η πτώση της έντασης της φωτιάς για να μπορούν να επέμβουν με αποτελεσματικότητα τα εναέρια ή επίγεια μέσα.. Πέραν των ανωτέρω, τα έργα αυτά προσαρμόζονται στο ανάγλυφο (χαράδρες, φαράγγια κλπ) και η κατασκευή τους υπόκειται σε τεχνικούς και οικονομικούς περιορισμούς.
Σε ότι αφορά τον ισχυρισμό ότι οι δασικοί υπάλληλοι δεν συμμετέχουν στο Συντονιστικό όργανο του Π.Σ , απαντάμε ότι οι δασικοί υπάλληλοι, ως δημόσιοι λειτουργοί αποτελούν δυνάμεις της πολιτικής προστασίας της Χώρας, δεν είναι υπηρεσία καταστολής και όπως προαναφέρθηκε δεν διαθέτουν κανένα πυροσβεστικό μέσο ή άλλο εξοπλισμό για να διαθέσουν ή να συντονίσουν με τον αντίστοιχο του Πυρ.Σώματος και συνεπώς να απαιτείται η συμμετοχή τους σε ένα τέτοιο όργανο.
Επίσης πρέπει να τονιστεί ότι δασολόγοι συμμετέχουν, όλα τα έτη από το 1998 μέχρι σήμερα, στο Συντονιστικό Κέντρο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (φανταζόμαστε ότι ο συντάκτης της επιστολής το γνωρίζει αυτό) , καθώς και ότι όλα τα παραπάνω έτη λειτουργεί το Συντονιστικό Κέντρο Δασοπροστασίας στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, παρέχοντας στο Π.Σ και τη Γ.Γ.Π.Π πληροφορίες για τα εκδηλούμενα περιστατικά πυρκαγιάς. Εκτιμούμε ότι η λειτουργία αυτών των δύο Συντονιστικών Κέντρων στη Γ.Γ.Π.Π και το Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης και Τροφίμων δεν μπορεί ούτε να υποβαθμίζεται ούτε να αγνοείται σκοπίμως .
Τέλος προτείνουμε στο συντάκτη της επιστολής να ασχοληθεί μετα του οίκου του και να μην καταπιάνεται με θέματα για τα οποία δεν διαθέτει ούτε την απαραίτητη επιστημονική και τεχνική γνώση αλλά και (δεδομένης της στενά συντεχνιακής αντίληψής του) ούτε την απαραίτητη ¨ διάυγεια¨.
Του προτείνουμε λοιπόν να εστιάσει την προσοχή του και την αναλυτική του διάθεση στα εσωτερικά προβλήματα του Πυροσβεστικού Σώματος, τις ίντριγκες και τα παρασκηνιακά ξεκαθαρίσματα που καταγγέλονται από αξιωματικούς που αποστρατεύτηκαν αλλά και στον επιχειρησιακό σχεδιασμό των επιχειρήσεων δασοπυρόσβεσης που εφαρμόζεται τα χρόνια αυτά με τραγικά αποτελέσματα με αποτέλεσμα την καταστροφή ιδιαίτερα σημαντικών δασικών οικοσυστημάτων όπως αυτό του Ταύγετου, του Πάρνωνα, του Μαίναλου, της Χαλκιδικής, της Πάρνηθας, του Πηλίου και άλλων περιοχών της Χώρας.
Του προτείνουμε να εξετάσει με κριτικό πνεύμα και επικοδομητική διάθεση τις λεπτομέρειες του επιχειρησιακού σχεδιασμού του Π.Σ , όπως την ύπαρξη ή μη σχεδίων δράσης για την καταστολή των πυρκαγιών, τη διοικητική και εδαφική αναφορά αυτών των σχεδίων δράσης, τα προκατασταλτικά μέτρα που περιλαμβάνουν αυτά, (δρόμους, ζώνες, πυροφυλάκεια, δεξαμενές κλπ) τη διασπορά πυροσβεστικών οχημάτων μέσα στο δάσος, τη επάνδρωση και λειτουργία των πυροφυλακείων, την άμεση επέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων στις δασικές πυρκαγιές, τη συγκρότηση συντονιστικού οργάνου στον τόπο της πυρκαγιάς για τη διαχείριση των δυνάμεων πολιτικής προστασίας, τη γνώση ή μη των δασικών οικοσυστημάτων από τα πληρώματα των Πυρ.Οχημάτων που στέλνονται από τη μία περιοχή της Ελλάδας στην άλλη, τη χρήση των εναερίων μέσων και τη συνεργασία τους με τα επίγεια τμήματα, τον εκτοπισμό των συστημάτων Μ.Α.F.F.S που έριχναν 12 τόνους επιβραδυντικό, την αξιοποίηση των δασικών συνεταιρισμών και των εθελοντών στις επιχειρήσεις κατάσβεσης κ.α αλλά και βεβαίως το επιχειρησιακό ¨δόγμα¨ να δίνεται προτεραιότητα στην προστασία των κατοικημένων περιοχών και των υποδομών με αποτέλεσμα, να επικεντρώνονται εκεί οι επίγειες δυνάμεις και ουσιαστικά τα δάση να αφήνονται στην τύχη τους. Τότε όμως η ένταση και το θερμικό φορτίο που αναπτύσσεται είναι τεράστιο και οι πυρκαγιές δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν με αποτέλεσμα να έχουμε καταστροφικές συνέπειες όχι μόνο στις υποδομές (σπίτια, αυτοκίνητα κλπ) αλλά και ανθρώπινα θύματα, κάτι που δυστυχώς το είδαμε.
Του προτείνουμε τέλος να δεί τις αδυναμίες του συστήματος και την ουσία του προβλήματος και να μην προσπαθεί να μετακυλήσει αλλού το πρόβλημα .
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΔΔΥ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΟΚΑΡΗΣ
Τηλ: 6937883012
Εγγραφείτε για να μαθένετε νέα μας