Ξεκίνησαν σε διυπουργικό επίπεδο οι διεργασίες για την προετοιμασία του κρατικού μηχανισμού ενόψει της νέας αντιπυρικής περιόδου. Προφανώς στόχος των αρμόδιων Υπουργών και των εμπλεκόμενων Υπηρεσιών είναι να μην επαναληφθούν τα τραγικά συμβάντα του παρελθόντος και οι τεράστιες σε έκταση ζημιές, στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον των προηγούμενων ετών.

 

Από την πλευρά των δασολόγων οφείλουμε να επισημάνουμε τα στρατηγικά και επιχειρησιακά λάθη των προηγούμενων ετών που οδήγησαν στην απώλεια εκατομμυρίων στρεμμάτων δασών και την ανάγκη για αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον τομέα της προστασίας των δασών από τις πυρκαγιές. Τονίζουμε την ανάγκη να αλλάξει θεσμικά ο ρόλος των δασικών υπηρεσιών  στις οποίες πρέπει να διατεθούν ανθρώπινοι πόροι και μέσα για να συμμετάσχουν ισότιμα στους σχεδιασμούς πολιτικής προστασίας στο χώρο ευθύνης τους. Τονίζουμε ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμιά πρόσληψη επιστημονικού προσωπικού στις Δασικές Υπηρεσίες, ενώ και οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι και τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους μάλλον υποτυπωδώς μπορούν να υποστηρίξουν δραστηριότητες δασοπυρόσβεσης (πρόληψης και καταστολής) και συνεπώς το έργο των δασικών Υπηρεσιών περιορίζεται στην παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικού χαρακτήρα κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων δασοπυρόσβεσης. 

 

Σε επίπεδο πρόληψης (καθαρισμοί δασών, αντιπυρικές ζώνες, οδικό δίκτυο, κλπ) που επικεντρώνεται η αρμοδιότητα της δασικής υπηρεσίας υπάρχει ο «από μηχανής θεός» του ΤΑΙΠΕΔ που αναθέτει με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης τα τρία τελευταία χρόνια σε εργολάβους που επιλέγει τα έργα πρόληψης, που στη συνέχεια παραλαμβάνονται από τις Δασικές Υπηρεσίες. Ελπίζουμε πώς ο προγραμματισμός των έργων, ο έλεγχος της καλής εκτέλεσής τους και η έγκαιρη παραλαβή τους, μπορεί να γίνει σωστά από τις αποδεκατισμένες δασικές υπηρεσίες, ώστε να ολοκληρωθούν οι καθαρισμοί, να απομακρυνθούν τα υπολείμματα και να εξασφαλιστεί η βατότητα του οδικού δικτύου πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου.

 

Μην ξεχνάμε ότι και τα δύο προηγούμενα έτη είχαν προηγηθεί ανάλογες παρεμβάσεις σε επίπεδο πρόληψης και είχαν εκτελεστεί έργα, που δυστυχώς, δεν βοήθησαν στην μείωση των ζημιών από τις πυρκαγιές. Θυμίζουμε τις περιπτώσεις της Π.Ε Έβρου, της Ρόδου, της Αττικής και της Βοιωτίας, περιοχών δηλαδή που ενώ είχαν προηγηθεί «έργα αντίστοιχης λογικής», δυστυχώς,   οι ζημιές στα δάση εξαιτίς των πυρκαγιών ήταν τεράστιες.

 

Οι Δασολόγοι επιμένουμε. Τα λάθη του παρελθόντος δε διορθώνονται με ευχές καλής συνεργασίας και δηλώσεις μεταξύ των αρμοδίων . Απαιτείται να αλλάξει το νομικό πλαίσιο για την πρόληψη (ν.2612/1998) που αποτελεί «αρμοδιότητα» της δασικής υπηρεσίας. Να γίνουν άμεσα οι προσλήψεις δασολόγων σε αυτή (που αναμένονται πέντε έτη) και να εξασφαλιστεί η σταθερή χρηματοδότηση της, ώστε να διασυνδεθεί η υπηρεσία αυτή με το σύνολο των αρμοδιοτήτων που ασκεί μέσα στα δάση. Μην ξεχνάμε ότι τα δάση στην χώρα μας είναι στην πλειονότητά τους δημόσια και η  δασοπροστασία είναι έννοια που συνδέεται άμεσα με τη διαχείριση των δασών και την ανάπτυξη των δασικών πόρων και αυτό δεν γίνεται εποχιακά αλλά στη διάρκεια του έτους από μια  σύγχρονη και αποτελεσματική δημόσια αρχή.

 

Νίκος Μπόκαρης

Πρόεδρος Δ.Σ Π.Ε.Δ.Δ.Υ- Μέλος Δ.Σ ΓΕΩΤ.Ε.Ε