Η περίοδος που διανύουμε συνεχίζει να είναι κρίσιμη για όλους τους εργαζόμενους. Η χώρα μας συνεχίζει να υποφέρει από την μεγαλύτερη οικονομική και κοινωνική κρίση που όπως φαίνεται όχι μόνο δεν έλαβε τέλος παρά τις αλλαγές στη διακυβέρνηση της και τις μεγαλόσχημες προεκλογικές εξαγγελίες, αλλά αντίθετα εγκαταστάθηκε μόνιμα με την επιβολή του 3ου και 4ου μνημονίου, που θα έχουν άμεσο και αρνητικό αντίκτυπο στη ζωή κάθε εργαζόμενου, δυστυχώς για πάρα πολλά χρόνια ακόμη.
Αυτή τη φορά τη σκυτάλη πήρε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που συνεχίζει την αντεργατική και αντιλαϊκή επίθεση, που της επέβαλλαν οι θεσμοί, με νέα δυσβάσταχτα μέτρα που πλήττουν ακόμα χειρότερα το ήδη συρρικνωμένο εισόδημα των εργαζομένων, ακολουθώντας τον ίδιο δρόμο και πρακτικές, με τις προηγούμενες μνημονιακές Κυβερνήσεις.
Οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα και οι συνταξιούχοι, φορτωνόμαστε στις πλάτες μας νέα δυσβάστακτα μέτρα. Βλέπουμε να καταργούνται βασικά δικαιώματα μας που κατακτήθηκαν με αγώνες και θυσίες, να ανατρέπονται θεμελιωμένα εργασιακά δικαιώματα, να μειώνονται παραπάνω οι μισθοί και οι συντάξεις, να εξαφανίζονται οι κοινωνικές παροχές, να θεσμοποιούνται οι ομαδικές απολύσεις, να ιδιωτικοποιούνται τα πάντα στο βωμό του κέρδους και να αμφισβητείται ο ρόλος των Δημοσίων Υπηρεσιών, σε κάθε περίπτωση που αυτές τολμούν να ορθώσουν τον παραμικρό λόγο αντίδρασης, απέναντι σε αυτές τις νεοφιλελεύθερες επιλογές.
Με όλα αυτά που μας έχουν επιβάλλει εξαντλείται η δυνατότητα μας ως εργαζομένων, είτε στο δημόσιο είτε και τον ιδιωτικό τομέα, να ικανοποιούμε ακόμη και τις πλέον βασικές ανθρώπινες ανάγκες μας, διολισθαίνοντας κοινωνικά και οικονομικά στο χαμηλότερο επίπεδο, στα όρια της φτώχειας, το οποίο δεν μας επιτρέπει παρά μόνο την εναλλακτική κάλυψη, μήνα με μήνα, των απολύτως αναγκαίων υποχρεώσεων μας
Συνάδελφοι,
Ουσιαστικά οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο συνεχίζουν να αποτελούν την εύκολα μετρήσιμη λύση στα «προγράμματα εξυγίανσης των θεσμών ή στα μνημόνια» και επομένως μπαίνουν εύκολα στο στόχαστρο της πολιτικής των Κυβερνήσεων, που εφαρμόζουν πιστά τη «λογιστική των αριθμών», ή την επιδίωξη και αποδοχή του «μικρού ή μεγαλύτερου πλεονάσματος» για τη χώρα, που αντίστοιχα ανατροφοδοτούν νέα οικονομικά μέτρα και νέες περικοπές που τελικά συμπιέζουν το κόστος εργασίας και συνεπώς τον κάθε εργαζόμενο.
Μετά την ψήφιση του τρίτου Μνημονίου τον Αύγουστο του 2015 είδαμε να προωθείται το ασφαλιστικό εν μέσω απεργιακών κινητοποιήσεων (12.11.15, 3.12.2015, 4.2.2016, 12.2.2016, 7.4.2016 και 48ωρη στις 6 και 7.5.2016). Ασφαλώς το Συνδικαλιστικό Κίνημα συνάδελφοι δεν αποσόβησε τη λήψη των μέτρων αυτών, όμως δήλωσε την αντίδραση της ελληνικής κοινωνίας και έδωσε τον αγώνα του, ο οποίος θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη μαζικότητα.
Στη συνέχεια είδαμε να γίνεται αποδεκτός και να θεσμοποιείται ο γνωστός «δημοσιονομικός κόφτης» δηλαδή η διαδικασία που όταν έχουμε αποκλίσεις από τις δημοσιονομικές προβλέψεις (έσοδα κλπ) τότε θα γίνονται αντίστοιχες περικοπές στα λειτουργικά έξοδα του δημοσίου δηλαδή θα γίνονται μειώσεις σε μισθούς συντάξεις, απολύσεις, κατάργηση θέσεων κλπ.
Ακολούθησε ψήφιση νέου πολυνομοσχεδίου στις 27.9.2016 και ξεκίνησε ο νέος κύκλος αξιολόγησης που μεταξύ άλλων είχε σαν αντικείμενο τα εργασιακά, τις στρατηγικές επενδύσεις την απελευθέρωση της αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τα κόκκινα δάνεια, την ιδιωτικοποίηση του νερού, την κινητικότητα στο δημόσιο, τα νέα οργανογράμματα στους φορείς του δημοσίου, μεταξύ των οποίων εκτός από το Υπουργείο συμπεριλαμβάνονται και τα οργανογράμματα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων .
Συνάδελφοι, για την Ένωσή μας όλα τα παραπάνω έχουν μεγάλη σημασία και δείχνουν το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινείται και δραστηριοποιείται το Συνδικαλιστικό Κίνημα και η ΠΕΔΔΥ. Ασφαλώς γνωρίζουμε τις δυσκολίες που έχει ο αγώνας ενάντια σε αυτά τα μέτρα και σε αυτές τις πολιτικές. Δεν είναι εύκολο σαν πρωτοβάθμιο κλαδικό Σωματείο, να αλλάξουμε τους πολιτικούς και οικονομικούς συσχετισμούς που επιβάλλουν αυτά τα μέτρα. Όμως μπορούμε να συμβάλουμε στην οργάνωση και την εδραίωση ενός μετώπου αντίδρασης, δουλεύοντας συστηματικά για τη μαζική συμμετοχή των μελών μας, σε συνεργασία με τις δευτεροβάθμιες οργανώσεις στους χώρους δουλειάς, την ΠΟΓΕΔΥ και την ΑΔΕΔΥ, στους μαζικούς αγώνες και τις μαζικές κινητοποιήσεις των εργαζομένων.
Αυτή η τοποθέτηση δεν είναι λόγια «συνδικαλιστικού καλλωπισμού» ώστε να σας πούμε δυο λόγια για το συνδικαλιστικό κίνημα σήμερα και να έχουμε όλοι τις συνειδήσεις μας ήσυχες. Είναι τοποθέτηση που στηρίζεται στην παγιωμένη αντίληψη ότι τίποτα δεν μας χαρίζεται αλλά όλα κατακτούνται, με αγώνες και θυσίες. Με προσπάθεια, αντίληψη της πραγματικότητας και γνώση για το που θέλουμε να οδηγήσουμε τον Τομέα. Αυτή η θεώρηση, συνοδεύει τη θεσμική και συλλογική μας παρουσία στο συνδικαλιστικό κίνημα όπου στηρίξαμε και στηρίζουμε κάθε αγώνα των εργαζόμενων για την ανατροπή αυτού του φαύλου κύκλου της λιτότητας και των εκφραστών της.
Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε όλοι ώστε να αποτελέσει τη βάση της ατομικής μας συμπεριφοράς (σε σχέση με τη συμμετοχή μας στα κοινά) αλλά και της συλλογικής μας ευθύνης, σαν εκλεγμένα όργανα Διοικητικών Συμβουλίων.
Αυτό το πολιτικό πλαίσιο λαμβάναμε υπόψη μας και αυτό καθόρισε τις συνδικαλιστικές επιλογές είτε σε επιστημονικό επίπεδο είτε στις δημόσιες τοποθετήσεις μας στη Βουλή.
Ιδιαίτερα για τα ειδικότερα κλαδικά θέματα που απασχόλησαν το Σωματείο προσπαθήσαμε να εκφράσουμε τις πάγιες επιστημονικές και κλαδικές θέσεις της Π.Ε.Δ.Δ.Υ, όπως έχουν διαμορφωθεί και τεκμηριωθεί διαχρονικά, δουλεύοντας σε συνεργασία με την ΠΟΓΕΔΥ, την ομοσπονδία των Γεωτεχνικών και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Προσπαθήσαμε σε κάθε κοινωνικό ή θεσμικό – κλαδικό ή εργασιακό ζήτημα που ανέκυπτε, όχι απλά να έχουμε μια τυπική συνδικαλιστική παρουσία, αλλά να τοποθετούμαστε με αίσθηση της ευθύνης μας απέναντι στον κλάδο, με πλήρη τεκμηρίωση σε επίπεδο θέσεων και με στόχο την προάσπιση των θέσεων του κλάδου μας και το συμφέρον των συναδέλφων.
Συνάδελφοι, για να πάμε και στα δικά μας θέματα, στο πλαίσιο που προαναφέρθηκε, μέσα στο οποίο το ίδιο το Κράτος παρουσιάζεται ανίσχυρο να οργανώσει τη λειτουργία του, να στηρίξει τις δημόσιες δομές και τη λειτουργία του και να προασπίσει κάθε τι δημόσιο που πλήττεται ή μπαίνει στο στόχαστρο, όπως είναι τα δάση και η δημόσια περιουσία.
Συνεπώς δεν πρέπει να παραξενεύει κανένα μας ότι η Δασική Υπηρεσία και κυρίως οι αρμοδιότητες που ασκεί, μιας και συνδέονται με τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας ή την προσδοκία οφέλους, αποτέλεσαν και αποτελούν στόχο και επιδίωξη για τους διαφόρους κύκλους συμφερόντων.
Και αυτό έχει εκφραστεί δημόσια με διάφορες αφορμές. Πότε η μια αρμοδιότητα πότε η άλλη, είτε παλιότερα με αφορμή τις δασικές πυρκαγιές, είτε με αφορμή τη θήρα, είτε τις επενδύσεις στα δάση και τις δασικές εκτάσεις, είτε την προστασία των προστατευόμενων περιοχών, αφαιρέθηκαν.
Τα ίδια σενάρια αποδόμησης του τομέα έρχονται και επανέρχονται συνέχεια ακόμα και σήμερα.
Όσο δεν σχεδιάζεται μια σύγχρονη δασική πολιτική για τα δάση που εκτός όλων των άλλων, θα οδηγήσει και στη λήψη Κεντρικής πολιτικής απόφασης για την αναδιοργάνωση του Τομέα, με ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό πρότυπο διοικητικής οργάνωσης, τόσο τα δασικά οικοσυστήματα θα συνεχίσουν να αποτελούν εύκολο στόχο για ευκαιριακές επενδύσεις τύπου fast track, αλλά και για την καταγραφή μικρών ή μεγαλύτερων παρανομιών η καταπατήσεων και κατάληξη να βάλλεται και να στοχοποιείται ο Τομέας μας, από διάφορους κύκλους ότι δήθεν προκαλούμε καθυστερήσεις στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Και αυτό αποδείχτηκε σε όσους νόμους ή όσες αποσπασματικές διατάξεις με «δασικό ενδιαφέρον» είδαμε να κατατίθενται στη Βουλή.
Οι δασικές Υπηρεσίες, που ήταν κάποτε οι θεματοφύλακες της δασοπροστασίας, της ανάπτυξης της ορεινής υπαίθρου και της αειφορίας των δασικών πόρων, δέχονται, μέσα στη γενικότερη κατάσταση κατάρρευσης και απαξίωσης που επικρατεί σήμερα, τη μεγαλύτερη πίεση για υποχωρήσεις σε βάρος της προστασίας των δασών και της δημόσιας περιουσίας. Και αυτό γίνεται ψευδεπίγραφα στο όνομα πάντα της μέσα σε εισαγωγικά, ¨ανάπτυξης¨. Για εμάς στο Δ.Σ της ΠΕΔΔΥ δεν είναι τυχαία η προσπάθεια υποβάθμισης των Δασικών Υπηρεσιών, σε επίπεδο διοικητικών δομών, αρμοδιοτήτων, προσωπικού και πόρων ή ακόμη και η φημολογία για το άνοιγμα ζητημάτων αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας τους, ακόμα και από την παρούσα Κυβέρνηση.
Δεν ήταν τυχαίες οι δηλώσεις του πρώην Αναπληρωτή Υπουργού που αναφέρονταν συνεχώς είτε στη διαφθορά των δασικών υπαλλήλων είτε στην αναγκαιότητα οργάνωσης «αστυνομίας φύσης», που κατά την άποψη μας είναι ένας παντελώς αδόκιμος όρος, κενός περιεχομένου, που όμως υποκρύπτει την υφέρπουσα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος υπονόμευση των δασικών Υπηρεσιών – που όπως φαίνεται δεν προστάτευαν καλά τα δάση …
Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι και ο σημερινός Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος εξαντλεί τα όρια των αρμοδιοτήτων (και το ενδιαφέρον του) μονομερώς στο θέμα των δασικών χαρτών, λες και ο Τομέας δεν έχει καμία άλλη αρμοδιότητα ή δραστηριότητα. Οφείλουμε να του υπενθυμίσουμε ότι το ίδιο σημαντικά είναι και τα θέματα διαχείρισης και τα θέματα προστασίας και τα θέματα ανάπτυξης της δασοπονίας και η θηραματοπονία και η διαχείριση της και άγριας ζωής, πολύ δε περισσότερο, από τη στιγμή που αυτά που ανέφερα συνδέονται με έσοδα για το Κράτος αλλά και τη διαμόρφωση θετικού κλίματος για την υπηρεσία μας στην Ελληνική Κοινωνία.
Ας αναλύσουμε όμως τα θέματα που απασχόλησαν το Δ.Σ .
Δασικοί χάρτες: Η Π.Ε.Δ.Δ.Υ και στη Βουλή και στις δημόσιες τοποθετήσεις της έχει στηρίξει ξεκάθαρα το έργο των χαρτών. Όμως εμείς συζητάμε πάντα για την τεχνική αξιοπιστία και τη χρησιμότητα του έργου που θα αποδίδει χωρίς εξαιρέσεις την κατάσταση στα δάση, όπως διαμορφώθηκε με το πέρασμα των ετών. Δεν συζητήσαμε ποτέ για χάρτες με εξαιρέσεις διαφόρου τύπου ή με γκρίζες ζώνες που δεν θα είναι σαφές το πλαίσιο προστασίας τους.
Από τη βασική αυτή παραδοχή μέχρις αυτού που γίνεται σήμερα μπορούμε να πούμε πάρα πολλά. Δυστυχώς έτσι όπως διολισθαίνει νομικά και διοικητικά το έργο, με τις διαρκείς αλλαγές στο θεσμικό και νομικό πλαίσιο που διέπει τη σύνταξη και κύρωσή τους, στο τέλος θα μιλάμε για χάρτες “καρικατούρα”, μιας και η θεσμοθέτηση εξαιρέσεων από το τελικό αντικείμενο του χάρτη (οικιστικών πυκνώσεων, εξαγορασμένων καταπατήσεων πριν και μετά το 1975 κλπ), ή η παράλληλη με τη διαδικασία Κύρωσης, πίεση στις Υπηρεσίες για την άρση αναδασωτέων εκτάσεων που έχουν συμπεριλάβει και άλλης μορφής εκτάσεις στο περίγραμμά τους ή ακόμη η μη ανταπόκριση των ΟΤΑ στο να δηλώσουν τα σχέδια πόλεως ή και τις πυκνώσεις, ακόμη δε και ο τρόπος που δηλώνονται οι οικιστικές πυκνώσεις κατά το δοκούν και χωρίς κανένα δεύτερο έλεγχο, μας προοιωνίζουν ένα αβέβαιο μέλλον για το τελικό αποτέλεσμα και τη χρησιμότητα των Δασικών Χαρτών .
Στην ίδια βάση δεν μπορούμε επίσης να μην κρίνουμε σκωπτικά το πλέγμα εγκυκλίων και εντολών που εκδίδονται συνεχώς, όταν το έργο είναι σε εξέλιξη, που στην πραγματικότητα περιπλέκουν το θέμα.
Ούτε τον τρόπο που δηλώνονται οι οικιστικές πυκνώσεις από την τοπική αυτοδιοίκηση (οι οποίες δεν ελέγχονται και δεν διορθώνονται από κανένα).
Ούτε το ότι δεν γνωρίζουμε επίσημα ποια θα είναι η τύχη των παραπάνω «γκρίζων ζωνών στο δασικό χάρτη» είτε αυτές είναι οικιστικές πυκνώσεις, είτε άλλου είδους εξαιρέσεις.
Στο Δ.Σ της Π.Ε.Δ.Δ.Υ δεν προκαλεί εντύπωση ο αριθμός των αιτήσεων ακυρώσεως που έχουν υποβληθεί στο Συμβούλιο Της Επικρατείας, σχετικά με τη διαδικασία Κύρωσης των Χαρτών.
Συνάδελφοι, όλα αυτά που γίνονται κινούνται στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας και κανονικότητας. Στην πραγματικότητα το ΥΠΕΝ με τις ρυθμίσεις που εισάγει (πρόδηλα σφάλματα, αναδασωτέες, οικιστικές πυκνώσεις, αγροτικές καταπατήσεις κλπ) διαιωνίζει ένα σύστημα ρουσφετολογικής και πελατειακής νοοτροπίας, σε βάρος των εκτάσεων που ξεχερσώθηκαν, χτίσθηκαν, καλλιεργήθηκαν παράνομα και σήμερα με το μανδύα των δασικών χαρτών, η καλύτερα (για να ακριβολογούμε) με το μανδύα των κάθε είδους εξαιρέσεων από το δασικό χάρτη, επιχειρείται αφού εξαιρεθούν στη συνέχεια να νομιμοποιηθούν.
Η Π.Ε.Δ.Δ.Υ από κοινού με το ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε έχει καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αιτήσεις ακυρώσεως για τις οικιστικές πυκνώσεις (εκδικάστηκε και αναμένουμε την απόφαση) και πρόκειται τις επόμενες μέρες να καταθέσει αντίστοιχα και αίτηση ακυρώσεως και για την απόφαση που καθορίζει τον τρόπο και τη διαδικασία χορήγησης της έγκρισης γεωργικής εκμετάλλευσης, των απαιτούμενων δικαιολογητικών, των υποχρεώσεων του δικαιούχου και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των άρθρων 47 και 47Β του νόμου του ν. 998/1979.
Η Π.Ε.Δ.Δ.Υ συνδικαλιστικά “θα συνεχίσει να βλέπει το Δάσος και όχι μεμονωμένα δέντρα” , όπως διδαχτήκαμε στη σχολή μας, που στην περίπτωση αυτή είναι συνταγματική προστασία τω δασών και δασικών εκτάσεων και όχι η πελατειακή αντιμετώπιση των αυθαίρετων και παράνομων αλλαγών στη μορφή και τη χρήση τους.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ.
Το θέμα των οργανισμών έχει επανέλθει στη συζήτηση. Τόσο για τα Υπουργεία όσο και για τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
Γινόμαστε αποδέκτες σεναρίων συρρίκνωσης των Υπηρεσιών ή συγχώνευσής μας με συναφείς υπηρεσίες .
Συνεπώς δεν πρέπει να εφησυχάζουμε αλλά να παραμένουμε σε εγρήγορση διότι όλα τα μέτωπα ιδίως το θέμα της οργάνωσης και της λειτουργίας του Τομέα, είναι ανοιχτά για την Ένωση και τον κλάδο.
Οι Δασικές Υπηρεσίες παρά το ότι αποτελούν ένα ιδιαίτερα νευραλγικό τομέα της διοίκησης, που θα έπρεπε να είναι η αιτία για την ανάδειξη του έργου τους, δεν συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον της πολιτείας.
Σήμερα υπάρχει μια διάχυτη εντύπωση που έχει προκύψει μέσα από δηλώσεις κυβερνητικών Στελεχών, ότι καταργούνται οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και οι Δασικές Υπηρεσίες επανέρχονται κάθετα στο Υπουργείο ενώ γίνεται συζήτηση και για αρμοδιότητες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που μεταφέρονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή σε άλλες δομές.
Ανεξάρτητα από το τι θα γίνει με αυτό το θέμα, το σίγουρο είναι ότι οι Δασικές Υπηρεσίες, έχουν προβλήματα στελέχωσης με επιστημονικό προσωπικό, υποχρηματοδοτούνται, αντιμετωπίζουν μια απίστευτη εσωτερική γραφειοκρατία που δεν επιτρέπει ούτε το βασικότερο προγραμματισμό να κάνουμε (πχ βλέπετε τα προβλήματα με τις πληρωμές στα καύσιμα και λοιπά). Οι δασικές Υπηρεσίες έχουν αποκοπεί σε μεγάλο βαθμό, από το Υπουργείο και τέλος ακόμα και για να γίνει συζήτηση για την ανάγκη να αναδιοργανωθούν με πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο, πρέπει κάποιος να απευθυνθεί όχι σε ένα αλλά σε διάφορα Υπουργεία.
Επομένως συνάδελφοι εξαιτίας αυτών των προβλημάτων ΣΗΜΕΡΑ αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο ο θεσμικός – παρεμβατικός – κλαδικός ρόλος του Σωματείου μας (όπου και εκτιμώ ότι μπορεί να προσφέρει πολλά ακόμη)
Εκείνο που σήμερα θέλει μεγάλη προσοχή είναι το θέμα των οργανογραμμάτων των Δασικών Υπηρεσιών. Ανεξάρτητα από το που θα ανήκουν οι Δασικές Υπηρεσίες (στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ή στο Υπουργείο) το θέμα του τρόπου οργάνωσής τους, οι αρμοδιότητές τους και η υποστήριξή τους με προσωπικό και μέσα για να εκτελούν το έργο τους, είναι πολύ βασικά ζητήματα, τα οποία δυστυχώς δεν έχουν υποστηριχτεί πολιτικά .
Ιδιαίτερα σήμερα που η συζήτηση για τα οργανογράμματα ξεκινά από μηδενική βάση, μιας και βλέπουμε νέες επιτροπές να συστήνονται και δεν είναι ξεκάθαρη η βάση συζήτησης, το θέμα των οργανογραμμάτων είναι πάρα πολύ σοβαρό μπορεί να σημαίνει πολλά και για τις Υπηρεσίες και για τους συναδέλφους μας.
Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΔΔΥ πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να προχωρήσει η υπόθεση της αναδιοργάνωσης του Τομέα, μέσα από προσωπικές αντιλήψεις, την αποσπασματική γνώση ή την άγνοια που μπορεί να χαρακτηρίζει τον κάθε Συντονιστή Διοίκησης ή τον Υπουργό.
Δεν μπορεί να προχωρήσουν αποσπασματικά και ξεχωριστά για κάθε Αποκεντρωμένη Διοίκηση τα οργανογράμματα των δασικών Υπηρεσιών. Όλες οι Αποκεντρωμένες έχουν ομοειδείς δομές και συνεπώς οι προτάσεις που θα κατατεθούν πρέπει να έχουν μια κοινή βάση αποδεκτή από τους συναδέλφους και το συνδικαλιστικό κίνημα και που θα είναι βιώσιμη, σύγχρονη και λειτουργική.
Στο πλαίσιο αυτό στηρίξαμε και στηρίζουμε τα μέχρι σήμερα πορίσματα ανεξάρτητων επιτροπών του Υπ. Εσωτερικών και του Υπουργείου Περιβάλλοντος για την οργάνωση των δασικών Υπηρεσιών.
Το σημαντικότερο και κυρίως το πιο συστηματικό και τεκμηριωμένο από αυτά τα πορίσματα είναι πόρισμα της επιτροπής που συγκροτήθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Υπ. Εσωτερικών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και μετά από δημόσια διαβούλευση και κατάθεση απόψεων από το ΓΕΩΤΕΕ τους συνδικαλιστικούς φορείς, Περιβαλλοντικές Οργανώσεις (wwf), την Κυνηγετική Συνομοσπονδία Ελλάδας και τις Ενώσεις Δασεργατών. Το λεγόμενο «πόρισμα Αγγελάκα». Το πόρισμα αυτό πρέπει να αποτελέσει τη βάση για την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών και αποτελεί για εμάς την κόκκινη γραμμή για τις προτάσεις των συντονιστών Διοίκησης και Των αρμόδιων Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενεργειας και Εσωτερικών.
ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
Το σημερινό οργανόγραμμα της Κεντρικής Υπηρεσίας είναι αποτέλεσμα παρεμβάσεων του Δ.Σ της Π.Ε.Δ.Δ.Υ.
Σήμερα με τη νέα πρόταση του ΥΠΕΝ για τη διαμόρφωση της οποίας το ΔΣ της Π.Ε.Δ.Δ.Υ έκανε διαδοχικές συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, διατηρούνται τόσο οι Γενική Δ/νση όσο και οι Δ/νσεις και τα υφιστάμενα τμήματα. Ένα επιπλέον τμήμα, το τμήμα των Δασικών Χαρτών που είχε θεσπιστεί με τον τελευταίο νόμο για τους Δασικούς Χάρτες δεν προχωράει με ευθύνη του ΥΠΕΝ. Θεωρήθηκε ότι το υφιστάμενο σήμερα τμήμα μπορεί να αντεπεξέλθει στο βάρος του έργου. Η δική μας άποψη είναι ότι υπό κανονικές συνθήκες έπρεπε να συσταθεί όχι μόνο τμήμα αλλά μια καινούργια Δ/νση Δασικών Χαρτών.
Με το νέο Οργανόγραμμα το οποίο κάνει εσωτερικές αλλαγές και διευθετήσεις αρμοδιοτήτων, έχουμε σοβαρές διαφωνίες στο επίπεδο της εσωτερικής ανακατανομής των τμημάτων και της διατύπωσης των ασκούμενων αρμοδιοτήτων σε ορισμένες οφθαλμοφανείς περιπτώσεις. Το θέμα είναι ότι για τις άσκοπες αλλαγές αυτές δεν είναι ούτε και η υπηρεσία μας σύμφωνη (και αυτό εκφράστηκε και εγγράφως). Το Δ.Σ της Π.Ε.Δ.Δ.Υ διατύπωσε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ τις ενστάσεις του και ζήτησε να μην υπάρχει καμία αλλαγή στο υφιστάμενο οργανόγραμμα. Διατυπώσαμε επίσης ενστάσεις με την προσπάθεια αφομοίωσης κρίσιμων αρμοδιοτήτων του Τομέα, στη Γενική Δ/νση Περιβάλλοντος. Αυτό δηλαδή για να γίνω περισσότερο κατανοητός είναι το παλιό πρόβλημα των σχέσεων Φυσικού Περιβάλλοντος και Δασών, το οποίο με έμμεσο τρόπο επανέρχεται.
Πράσινο Ταμείο
Με τη λειτουργία του Πράσινου Ταμείου δυστυχώς το πρόβλημα είναι τεράστιο. Δε συζητάμε μόνο για το γνωστό θέμα της καταβολής των δεδουλευμένων των συναδέλφων στα προγράμματα των Λαθροϋλοτομιών, αλλά για το σύνολο των δαπανών που για να πληρωθούν υπάρχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις.
Για το πρόβλημα αυτό το Δ.Σ της ΠΕΔΔΥ έκανε πολλές παρεμβάσεις και ιδιαίτερες συναντήσεις τόσο με την πολιτική ηγεσία όσο και με τη διοίκηση του Ταμείου.
Για το θέμα της καταβολής των δεδουλευμένων των συναδέλφων που μετά από δύο χρόνια φαίνεται να βρίσκει το δρόμο του, τα δασικά συνδικαλιστικά σωματεία απέστειλαν εξώδικο στο Πράσινο Ταμείο.
Για το ίδιο θέμα η Ομοσπονδία των εργαζομένων στις Αποκεντρωμένες διοικήσεις προκήρυξε απεργία – αποχή από την υπερωριακή εργασία.
Στο Δ.Σ της Π.Ε.Δ.Δ.Υ κρίναμε ότι από τη στιγμή που η ΟΣΕΑΔΕ κάλυπτε όλους τους ενδιαφερόμενους κλάδους εργαζομένων στις αποκεντρωμένες διοικήσεις (και όχι μόνο τους δασολόγους) ΔΕΝ υπήρχε λόγος να κηρύξουμε και εμείς ξεχωριστή απεργιακή κινητοποίηση.
Αντίθετα μας δόθηκε η δυνατότητα για πιο στοχευμένες συνδικαλιστικές κινήσεις προς τη διοίκηση του Πράσινου Ταμείου, που έφτασαν μέχρι το σημείο να απειληθούν με προσωπικές μηνύσεις και αγωγές, προκειμένου να ξεμπλοκάρουν το θέμα και να ενημερώσουν εγγράφως και σωστά τις αποκεντρωμένες διοικήσεις για τα απαιτούμενα έγγραφα και δικαιολογητικά που χρειάζονταν για να πληρωθούν οι συνάδελφοι (και αυτό τελικά έγινε).
Μετά από αυτή τη δική μας παρέμβαση απεστάλη άμεσα το ένταλμα της Δυτικής Ελλάδος στην Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για έλεγχο, προκειμένου να εκτονωθεί το θέμα με τα δεδουλευμένα και να αρχίσουν να πληρώνονται οι συνάδελφοι. Σήμερα δε έχουν δρομολογηθεί όλες οι πληρωμές αυτές, σε αντίθεση με κάποιους που μιλούσαν για παραγραφές .
Τοποθετήσεις στη Βουλή
Η Ένωση σε θεσμικό επίπεδο λειτούργησε και είχε συστηματική και τεκμηριωμένη παρουσία στις Μόνιμες Επιτροπές Παραγωγής και Εμπορίου και Περιβάλλοντος της Βουλής. Κληθήκαμε σε όλα τα νομοσχέδια που είχαν δασικό αντικείμενο. Αυτό δείχνει την επιστημονική αποδοχή του Σωματείου μας. Υποβάλλαμε τις προτάσεις μας και διατυπώσαμε τις αντιρρήσεις μας, άλλοτε στο σύνολο των ρυθμίσεων και άλλοτε σε επιμέρους νομικές διατυπώσεις. Επαναλαμβάνω, αυτό το κάναμε σε όλα τα σχέδια νόμου ή νομοθετικές ρυθμίσεις, που κατατέθηκαν από διάφορα Υπουργεία και μείωναν το πλαίσιο προστασίας των δασών. Η αναγνωρισιμότητά μας από το πολιτικό σύστημα είναι αποτέλεσμα της επιστημονικά και συνδικαλιστικά σταθερής και τεκμηριωμένης στάσης της Ένωσης .
Το Δ.Σ της ΠΕΔΔΥ τοποθετήθηκε για όλα τα θέματα δασικής πολιτικής που ανέκυπταν αυτό το διάστημα και αφορούσαν σε νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης, στην οργάνωση του τομέα και την κάθετη υπαγωγή του σε ένα Υπουργείο.
Η Ένωση όλο αυτό το χρονικό διάστημα δεν χειραγωγήθηκε από κανένα, εξέφρασε ελεύθερα τις απόψεις της και υποστήριξε τα αιτήματα του κλάδου όπως αυτά συζητούνταν και διαμορφώνονταν στο Δ.Σ .
Αξιολόγηση Δημοσίων Υπαλλήλων
Για το θέμα της αξιολόγησης των Δημοσίων Υπαλλήλων η ΠΕΔΔΥ από κοινού με τα πρωτοβάθμια Σωματεία των δασικών Υπαλλήλων, την ΠΟΓΕΔΥ, την ΑΔΕΔΥ και ασφαλώς με την ομοσπονδία των εργαζομένων στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, εχει εκφρασει τη στηριξη και τη συμμετοχή της στην απεργία Αποχή από την αξιολόγηση που εχεο κυρήξει η ΑΔΕΔΥ. Η σταση μας αυτή είναι αντίστοιχη των πρωτοβουλιών που είχαμε αναπτύξει και κατά την προηγούμενη προσπάθεια αξιολόγησης που τελικά δικαιωθήκαμε
Τροπολογία για διανυκτερεύσεις στην Ύπαιθρο
Το θέμα των διανυκτερεύσεων προέκυψε μετά από άστοχο ερώτημα συνάδελφου στην ΥΔΕ, το οποίο απεστάλη στη συνέχεια από την ΥΔΕ στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους . Η απάντηση ούτε λίγο ούτε πολύ καταργούσε τη δυνατότητα διανυκτέρευσης στην ύπαιθρο όχι μόνο για τους δασικούς αλλά και για άλλους φορείς.
Το Δ.Σ της Π.Ε.Δ.Δ.Υ από τη στιγμή που ενημερώθηκε διατύπωσε τεκμηριωμένο υπόμνημα, στο οποίο γινόταν αναφορά στην λανθασμένη και εκτός του νομικού πλαισίου, απάντηση που είχε δοθεί από τις υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Μετά την υποβολή του υπομνήματός μας ακολούθησαν συναντήσεις του προεδρείου της ΠΕΔΔΥ με το Υπ. Οικονομικών. Η πρόθεση τους όπως μας διεμήνυσαν ήταν να καλυφθεί η υπηρεσιακή αυτή ανάγκη των διανυκτερεύσεων με υπερωριακή εργασία έστω με μικρή αύξηση των ωρών.
Τους εξηγήσαμε τους λόγους που η λύση αυτή δεν θα βοηθούσε ούτε το έργο των υπαλλήλων μας, ούτε και ήταν τελικά η συμφερότερη για το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μιας και προκαλούσε μεγαλύτερη επιβάρυνση στο δημόσιο.
Καταλήξαμε με το Υπ. Οικονομικών να ζητηθεί από το ΥΠΕΝ πρόταση τροπολογίας που να ρυθμίζει το θέμα. Η Γενική Δ/νση υπέβαλε μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος τροπολογία για το θέμα των διανυκτερεύσεων, η οποία κρίθηκε ως μη αποδεκτή από το Υπουργείο Οικονομικών.
Με παρέμβαση νομοτεχνικού επιπέδου της ΠΕΔΔΥ διαμορφώθηκε η τελική τροπολογία που απεστάλη στο Υπ. Οικονομικών, λύνοντας οριστικά το θέμα. Η μόνη αλλαγή που έγινΕ στην πρότασή μας είναι στον ανώτατο αριθμό διανυκτερεύσεων που από 30 ημέρες /έτος, που προτείναμε κατέληξε μετά από παρεμβάσεις βουλευτών και του ΥΠΕΝ, στις 40 ημέρες /έτος.
Συνάδελφοι,
Συνεχίζει και σήμερα να αποτελεί πρόκληση για τον καθένα μας, η ανάγκη να αναβαθμίσουμε τον επιστημονικό και κοινωνικό μας ρόλο και να αλλάξουμε τον τρόπο που αντιμετωπίζει η πολιτεία τον κλάδο μας και τη δασική υπηρεσία.
Συνεπώς η Ένωση θα πρέπει να συνεχίσει τη θεσμική της δράση, τις πολιτικές και συνδικαλιστικές της παρεμβάσεις επικεντρώνοντας την προσπάθειά της στα εξής:
Στο να παραμείνει ενιαίος και αδιαίρετος από άποψη υπηρεσιακών δομών και αρμοδιοτήτων ο τομέας μας
Να προχωρήσει η αναδιοργάνωση του, με κάθετη υπαγωγή, σε ένα Υπουργείο (Διασύνδεση Κεντρικών και Περιφερειακών Δασικών Υπηρεσιών)
Να επανεξεταστεί το θεσμικό και νομικό πλαίσιο για τη δασοπροστασία και των νόμων που αφαιρούν αρμοδιότητες από τις δασικές Υπηρεσίες (Να θυμίσω στο Σώμα ότι κάποιοι συνάδελφοι μας πρότειναν με 11σελιδο υπόμνημά τους στη νέα Κυβέρνηση την άμεση κατάργηση 29 διατάξεων μνημονιακών νόμων και 30 διατάξεων που έπρεπε να αλλαχτούν- και βέβαια τίποτα από αυτά δεν έγινε- ) .
Να χρηματοδοτείται αυτόνομα ο τομέας από πόρους που θα προέρχονται από τις δασικές δραστηριότητες και θα διατίθενται για τη δασική ανάπτυξη και προστασία (Αυτόνομη – επαρκής και σταθερή χρηματοδότηση – χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού).
Να διασφαλιστεί το Κύρος και η αξιοπιστία των δασικών χαρτών με τη θωράκιση του έργου και την κατάργηση των κάθε είδους εξαιρέσεων .
Να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για τη συνέχιση του έργου των δασικών χαρτών (υπόλοιπο ανάθεσης και αναρτήσεις ) καθώς και του δασολογίου.
Να ενισχυθούν οι Υπηρεσίες με επιστημονικό προσωπικό ακόμα και σήμερα που περνάμε αυτή την πρωτοφανή κρίση και να αξιοποιηθεί το πόρισμα με το οποίο αξιολογήθηκαν οι Δασικές Υπηρεσίες («πόρισμα Αγγελάκα»)
Να ξεκαθαρίσουν οι αρμοδιότητες που πρέπει να ασκούνται από δημόσιες αρχές στα δάση (Εθνικοί δρυμοί) και τη θήρα (έλεγχος θήρας)
Να εκπονηθούν και να υλοποιηθούν προγράμματα εκπαίδευσης συναδέλφων σε θέματα διαχείρισης δασών, διευθέτησης χειμάρρων και χρήσης λογισμικών για τον έλεγχο των δασικών χαρτών.
Η Π.Ε.Δ.Δ.Υ θεωρεί ότι έχει προ πολλού ξεπεραστεί κάθε κρίσιμο όριο στα θέματα προστασίας των δασικών οικοσυστημάτων. Είναι άμεση πλέον η ανάγκη να αλλάξει η εφαρμοζόμενη δασική πολιτική, που ανεξαρτήτως προθέσεων οδηγεί στην αλλαγή χρήσης των δασικών οικοσυστημάτων και στη διάλυση της Δασικής Υπηρεσίας και να ενισχυθεί θεσμικά το πλαίσιο δασοπροστασίας.
Συνάδελφοι,
Το Διοικητικό Συμβούλιο και ιδιαίτερα όσοι συμμετείχαμε με θέσεις ευθύνης στο Προεδρείο δεχόμαστε κάθε καλόπιστη κριτική για τις πράξεις μας και ιδίως για όποιες παραλείψεις εντοπίσει το Σώμα.
Για τους παραπάνω λόγους σας καλώ να υπερψηφίσετε τον απολογισμό της δράσης του Συμβουλίου και να στηρίξετε την Ένωση στην προσπάθεια για την επίτευξη των κοινών στόχων και κυρίως την αναβάθμιση του κλάδου και την αναδιοργάνωση του Τομέα.
Ο ΑΓΩΝΑΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
ΜΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ